„Este nevoie de o schimbare fundamentală a felului în care concepem rolul educației în dezvoltarea globală, deoarece ea are un impact catalizator asupra bunăstării indivizilor și asupra viitorului planetei noastre.… Acum, mai mult ca oricând, educația are responsabilitatea de a-și adapta viteza la provocările și aspirațiile secolului al 21-lea, și de a promova tipurile corecte de valori și aptitudini care vor duce la o creștere sustenabilă și inclusivă și la un trai pașnic împreună .“ Irina Bokova, Director-General al UNESCO
CONTEXT ȘI OBIECTIVE:
Ambasada Franței în România în parteneriat cu asociația CRIES lansează un apel de proiecte, ca parte evenimentului organizat de Ambasada Franței , „Speeding Up Slow-Fashion”, programat pentru aprilie 2025. Această inițiativă își propune să susțină și să promoveze proiecte axate pe educarea și creșterea gradului de conștientizare în rândul tinerilor privind consumul responsabil, impactul asupra mediului al textilelor, problemele asociate cu fast fashion și explorarea alternativelor viabile. De asemenea, urmărește să încurajeze inițiativele locale și să susțină crearea unei comunități a actorilor implicați în inițiative sustenabile, dezvoltare locală și practici durabile, consolidând în același timp colaborarea franco-română pe aceste probleme cruciale.
***
Fast fashion presupune producerea rapidă de noi stiluri vestimentare la prețuri mici, punând o presiune semnificativă asupra resurselor materiale și umane. Se bazează pe un model de consum rapid, îndemnând consumatorii să-și actualizeze frecvent garderoba. Tinerii sunt vizați în special de reclamele care leagă fast fashion de identitatea personală și stima de sine.
Pe măsură ce consumatorii din întreaga lume cumpără mai multe haine, piața în creștere pentru articole ieftine și stiluri noi afectează mediul înconjurător. În medie, oamenii au cumpărat cu 60% mai multe îmbrăcăminte în 2014 decât în 2000.
Se estimează că industria modei generează 10% din emisiile de gaze cu efect de seră de la nivel mondial – mai mult decât toate zborurile internaționale și transporturile maritime la un loc. (…) Între 2000 și 2015 producția de haine s-a dublat, iar durata medie de folosire a unei piese vestimentare a scăzut. Europenii consumă aproape 26 kg de textile și aruncă în jur de 11 kg de textile în fiecare an”, arată datele oficiale ale Parlamentului European.
Se estimează că industria modei generează 10% din emisiile de gaze cu efect de seră de la nivel mondial, seacă sursele de apă și poluează râurile și pâraiele, cu impacturi semnificative asupra mediului atât în timpul producției, cât și în post-producție, având în vedere că doar un procent foarte mic din deșeurile textile este reciclat.
CE VĂ PROPUNEM:
- Participarea la o sesiune de formare online privind educația pentru dezvoltare durabilă, organizată de asociația CRIES;
- Consultanță și mentorat din partea unor experți din România și Franța, implicați în programe educaționale de promovare a consumului responsabil și din domeniul modei sustenabile;
- Sprijin financiar pentru implementarea a trei proiecte educaționale, ce vor fi selectate: premiul I (1.500 euro), premiul II (1.000 euro) și premiul III (500 euro);
- Promovarea la nivel național a proiectelor câștigătoare.
CUI NE ADRESĂM:
- Organizaților neguvernamentale implicate în dezvoltarea de proiecte educaționale ce promovează consumul responsabil, în domeniul vestimentar;
- Cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și universitar interesate de dezvoltarea unor programe educaționale privind impactul social și de mediu al industriei vestimentare.
CONDIȚII DE PARTICIPARE:
- Prezentarea unei idei de proiect care include un mixt de activități educaționale, cu obiectivul de a dezvolta cunoștințe, abilități practice și valori specifice consumului responsabil;
- Activitățile educaționale se pot adresa copiilor și tinerilor cu vârsta cuprinsă între 6 și 25 de ani;
- Implementarea activităților educaționale se va realiza prin colaborarea cu inițiative locale sau regionale din domeniu (ex: întreprinderi sociale, cooperative, producători și designeri locali, inițiative de reducere a risipei, etc). Obiectivul este de a susține dezvoltarea unor rețele de colaborare locală în domeniu;
- Activitățile educaționale se vor desfășura pe perioada mai multor luni, nu vor avea caracter singular și vor urmări dezvoltarea și întărirea de comportamente responsabile. Perioada de implementare a activităților educaționale este aprilie-31 noiembrie 2025. Încurajăm includerea de activități și sarcini inclusiv pe perioada vacanțelor, cu obiectivul de a susține o dinamică pozitivă în rândul participanților și membrii familiilor acestora.
POSIBILE TEME CARE POT FI ADRESATE PRIN ACTIVITĂȚILE EDUCAȚIONAE (lista nu este exhaustivă):
- Impactul asupra mediului și amprenta de carbon a textilelor
- Atingerea obiectivului de zero deșeuri: Cum să reducem amprenta de mediu a textilelor
- Economia circulară în modă: colectarea, repararea, reutilizarea și revânzarea hainelor
- Adoptarea practicilor responsabile pentru a extinde durata de viață a hainelor
- Explorarea alternativelor la moda rapidă
- Dimensiunile sociale și etice ale modei sustenabile: comerț echitabil și drepturile muncitorilor
- Înțelegerea lanțului de aprovizionare din modă: urmărirea traseului hainelor de la producție la retail
PROCESUL DE SELECȚIE:
- Preselecția a 8-10 proiecte educaționale, pe baza informațiilor prezentate în aplicație: până la data de 30 ianuarie 2025;
- Program de consultanță și mentorat: organizațiile selectate vor participa la un program de mentorat cu experți din România și Franța pentru a dezvolta și finaliza propunerile de proiecte: februarie-martie 2025;
- Selecția a 3 proiecte care vor fi susținute financiar: locul 1 (1500 de euro), locul 2 (1000 de euro) și locul 3 (500 de euro). Selecția va fi realizată de un juriu format din experți francezi și români, publicarea rezultatelor se va realiza cel târziu până la 31 martie 2025.
CRITERII DE EVALUARE:
Preselecția și selecția finală vor fi realizate de un juriu pe baza următoarelor criterii:
- Relevanța față de tema apelului de proiecte și obiectivele stabilite;
- Caracterul inovator și original al proiectului;
- Potențialul de replicare al proiectului;
- Impactul potențial al proiectului;
- Implicarea liderilor proiectului.
APLICAȚIE
Pentru a participa în cadrul competiției de proiecte, candidații trebuie să completeze formularul de înscriere, ce poate fi descărcat de AICI
Formularul de înscriere se va transmite prin email la adresa mihaela.vetan@cries.ro, până la data de 20 ianuarie 2025. Documentele transmise după această dată nu vor fi luate în considerare.
Candidații sunt încurajați, ori de câte ori este posibil, să completeze întregul formular fie în limba română, fie în limba engleză.