Proiectul Gastronom: artă contemporană cu patrimoniu culinar, produs de Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare, s-a desfășurat în perioada iunie-octombrie 2019.

Proiectul urmărit creșterea nivelului de conștientizare cu privire la importanța hranei ca parte a patrimoniului imaterial. Proiectul a inclus organizarea unui concurs în care artiști români au fost invitați să își depună proiecte care abordează tematica hranei, folosind ca materie primă mămăliga. Un juriu specializat a selectat dintre aplicații proiectele a 3 artiști, care au fost realizate în cadrul unei rezidențe artistice, organizate la Timișoara în luna august 2019.

Hrana poate fi un liant între oameni și locuri. Artiștii din rezidența Gastronom au surprins această dimensiune culturală a hranei, invitându-ne să ne chestionăm amintirile și să identificăm acele preparate culinare care ne-au marcat copilăria, sentimentele care ne leagă de oamenii cu care am servit mâncarea respectivă, modul în care aceste interacțiuni ne influențează comportamentele actuale de consum“,

Mihaela Vețan, președinte asociația CRIES.

Proiectul face parte din La Pas, un program implementat de Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană 2021 în parteneriat cu Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare. Programul este orientat către evidențierea complexității legăturii dintre hrană, cultură și consum durabil.

Prezentarea expoziție:
1-7 septembrie 2019, Casa Jecza / Fundația Interart Triade, Calea Martirilor nr. 51/45, Timișoara.
4-6 octombrie 2019, Festivalul La Pas Festival de gastronomie sustenabilă, Parcul Rozelor, Timișoara

Despre artiști:

Andreea Medar, despre proiectul său, Alvarium:

„Primul gând, atunci când am citit tema acestui proiect, a fost asocierea mentală a alimentului cu mediul rural, masa bătrânească, joasă, rotundă din lemn și o cină tradițională, în familie, având ca element central acest produs culinar. Proiectul propus de mine presupune realizarea unui spațiu simbolic, destinat comunității, un spațiu în care elementele culinare precum mămăliga și mierea vor fi simboluri cheie, pasta de cereale devenind un liant care înlocuiește pământul într-o instalație în care timpul dispare, tradiționalul și noile media se completează. Acest spațiu care adună și invită comunitatea să se așeze (datorită imposibilității de a sta în picioare), devine un spațiu liant, care ne aduce împreună, invită privitorii să ia parte la o baie de lumină, într-o instalație a contrastelor. Mămăliga, deși existentă ca materie în exteriorul lucrării, va căpăta o formă luminoasă și transparentă, recontextualizând atât forma, cât și semnificația strict culinară a acesteia.”

Lorena Brează, despre proiectul său „3 luni de mămăligă – O Vacanță de Vară”:

„Copilăria mea a fost despre mămăligă. Mâncam mămăligă și atât. De multe ori mă furișam de bunica, ca să nu mă certe. Bunica spunea mereu că doar oamenii care nu au ce mânca fac asta. Câteodată, veneau oameni pe la noi și începeau să râdă văzându-mă mâncând. Dar pentru mine, mămăliga era ceva ce găseam doar în vacanțele de vară, doar pentru trei luni. Pentru ei, era alimentul de bază, de care se plictisiseră. Nu voiam să simt alte gusturi în cele trei luni. Bunica pregătea o mămăligă pe zi, pentru toată familia. Indiferent de perioadele pe care le traversa familia, fie ele mai puțin vesele din punct de vedere financiar, mămăliga era acolo – pentru ei aliment bază, pentru mine o bucurie. Concursul mi-a amintit de copilărie și de cele trei luni de mămăligă din timpul verii. O mămăligă făcută de bunica are aproximativ 3 kilograme (am sunat-o să mă asigur). În trei luni, se consumau în casa noastră 270 de kilograme de mămăligă. Îmi propun să construiesc un cub din mămăligă, cât o vacanță de vară.”

Mircea Cîrtog, despre proiectul său „Cultural Jamming”:

„Prin lucrările mele încerc să examinez fenomenul culturii populare ca o interpretare metaforică a kitsch-ului și a modei. Aceste lucrări au o viziune critică asupra problemelor sociale, politice și culturale. Proiectul pe care îl propun are la baza mămăliga ca artă relațională, văzută prin prisma culturii de masă (artă pop). Proiectul se va materializa prin realizarea unei sculpturi din mămăligă ca formă de expresie a materialului împins către extrem, sub forma unei statuete antice ce reflectă starea actuală a societății și un kit de mămăligă. Lucrările mele se referă adesea la cultura pop și cea de masă. Folosind simboluri scrise ori desenate, creez o lume în care regulile sunt subminate cu intenție.”

Producător:
Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare
Proiect cofinanțat

de Administrația Fondului Cultural Național

Parteneri:
  • Nasui Collection & Gallery, Fundația Triade, Reciproc Cafe
Partener media:
  • Modernism.ro
Bugetul total al proiectului:
  • 57.452 lei

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.