Dorim să inspirăm comunitatea locală și să ne lăsăm inspirați de toate experiențele și acțiunile care ne permit să încetinim ritmul de consumare a resurselor noastre și ale planetei.
2018-prezent
„Ne propunem să dezvoltăm competențe de consum responsabil în rândul tinerilor, instituirea unor practici sustenabile de organizare a evenimentelor culturale și pentru turism, adoptarea de politici publice care să favorizeze modele de dezvoltare sustenabilă și o cultură a sustenabilității”.
Mihaela Vețan, președinte asociația CRIES
Programul LA PAS este compus din trei componente principale, cu o conexiune puternică între acestea:
- Evenimente culturale responsabile;
- Educație pentru consum responsabil;
- Patrimoniu gastronomic și turism responsabil
Programului LA PAS / Slowing down este parte a Programului Cultural „Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii” și este finanțat de către Municipiul Timișoara, prin Centrul de Proiecte.
4 ediții de festival au fost organizate începând cu anul 2019. Dintre acestea, ediția din anul 2020 a fost organizată online, punând în lumină reziliența echipei de implementare, creativitatea și capacitatea de a se adapta la contextul pandemic pe care l-am traversat. Am organizat în premieră degustări online de produse artizanale (bere, brânză, miere, cidru), ne-am întâlnit pentru dezbateri pe teme de interes și am rămas în contact cu comunitatea LA PAS.
Componenta programului LA PAS
Evenimente culturale responsabile
„Indiferent de tipul de eveniment pe care îl organizezi, deții un important potențial de a meșteșugi pe termen scurt o mini-utopie. Ai puterea de a produce schimbare și a lăsa participanților și audienței inspirația de a trăi mai sustenabil. Aceasta este moștenirea și contribuția pe care o poți aduce lumii întregi pentru un viitor mai sustenabil”.
Meegan Jones, sustainable event management
Componenta programului LA PAS
Educație pentru consum responsabil
În 2023, am explorat perspectivele profesorilor implicați în programul „LA PAS” printr-o serie de interviuri care au evidențiat rolul crucial al educației în formarea unei conștiințe critice privind consumul sustenabil și au adăugat dimensiuni umane și personale acestui efort colectiv pentru schimbare.
- (1) Să trăim ceea ce învățăm!: credem că educația trebuie realizată într-o manieră integrată, bazându-se pe procese de transformare și colaborare între școală, familie, autorități publice și alți membri ai comunității. Comunitatea trebuie să devină un mediu de aplicare a competențelor pentru dezvoltare durabilă. În acest sens, am dezvoltat competențe pentru cadrele didactice și elevii implicați în contexte reale de viață, susținând transferul de cunoștințe în acțiuni experiențiale, practici și apoi comportamente. Am dezvoltat proiecte pilot în domeniul consumului responsabil, grădini educaționale, proiecte de reducere a risipei alimentare, modă sustenabilă, alimentație sănătoasă. Peste 250 de elevi și profesori s-au implicat ca voluntari în Festivalul LA PAS, eveniment cultural ce propune o reflecție colectivă cu privire la modelele de producție și consum;
- (2) Educație integrată, nu o materie separată!: educația pentru dezvoltare durabilă nu trebuie privită ca o materie distinctă, izolată, de sine stătătoare. De aceea, în educația școlară, ea trebuie să devină parte integrantă a predării și învățării subiectelor esențiale (de ex. matematică, științe, studii sociale și limbi străine). Astfel, în programul LA PAS am colaborat cu cadre didactice ce predau materii foarte diverse (limba română, geografie, biologie, inginerie alimentară, educație civică, religie, muzică, chimie alimentară), inclusiv cu cadre didactice din învățământul primar. Acestea au demonstrat că subiectul dezvoltării durabile poate fi integrat în materii distincte, fiind nevoie însă de dezvoltarea creativității și a gândirii critice;
- (3) Construim comunități de învățare!: am construit la nivel local o comunitate de învățare, formată din cadre didactice cu experiențe diferite, organizații neguvernamentale și alți membri ai comunității. Partajăm informații despre activități și provocări, ne susținem și ne inspirăm reciproc, construim cunoașterea într-o manieră colectivă. Prin intermediul comunității de învățare am promovat totodată dezvoltarea unei culturi a colaborării și deschiderea către comunitate a școlii.
Componenta programului LA PAS
Patrimoniu gastronomic și turism cultural
De la reinterpretarea rețetelor tradiționale până la sublinierea impactului cultural al alimentației, „La PAS. Gustul ca patrimoniu” a devenit un motor de schimbare și promovare a diversității gastronomice, a hranei ca liant social. Programul evidențiază relația dintre hrană și cultură, promovând gastronomia ca parte a patrimoniului cultural imaterial. Prin evenimente variate, de la concursuri de rețete la expoziții și ateliere de gastronomie, programul stimulează un dialog inter-generațional despre valorile culinare transmise și moștenite. Care sunt gusturile pe care le lăsăm generațiilor viitoare, reprezintă una din interogațiile principale ce stau la baza acestei componente.
LA PAS în cifre:
- 3554 elevi implicați în programul educațional de promovare a consumului responsabil
- 305 activități educaționale organizate privind consum responsabil, reducerea risipei alimentare, grădini educaționale, alimentație sănătoasă;
- 80 de profesori implicați în sesiuni de formare și organizarea de activități educaționale;
- 346 de părinți implicați în activități educaționale
- 235 de voluntari implicați din rândul elevilor și al profesorilor;
- peste 70 de mici producători locali și artizani care au participat la 3 ediții ale Festivalului LA PAS: Festival de gastronomie artizanală;
- peste 200 de workshop-uri, dezbateri, mese rotunde și degustări de produse locale, care au fost organizate;
- o campanie națională de promovare a hranei ca patrimoniu cultural imaterial, organizată în contextul lansării războiului din Ucraina: Borșul ucrainean în patrimoniul UNESCO
- o campanie locală de promovare a consumului de apă din rețeaua publică, Apă bună de băut.