2024

Proiectul face parte din componenta LA PAS: Educație pentru schimbare și pleacă de la premiza că pentru ca o societate să fie mai sustenabilă este necesară o schimbare a modelului cultural, impunându-se o colaborare strânsă între școală și sectorul cultural. Cultura și formele de exprimare artistică pot împuternici oamenii pentru schimbare. Este necesară nu doar dezvoltarea de cunoștințe, ci și declanșarea unui impuls spre acțiune și schimbări comportamentale, care să accelereze trecerea către un model mai sustenabil de dezvoltare.

Partenerii proiectului: Alimenterra, Creionetica, PostModernism, Școala Gimnazială nr 12 

Proiectul face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul Power Station+ | Școli creative, derulat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii.

Principalele activități ale proiectului

  • Organizarea apelului de selecție a unui proiect artistic pe tema risipei de haine (februarie 2024)

Apelul poate fi regăsit aici.

  • Organizarea sesiunii de selectare a cadrelor didactice implicate în proiect (februarie-martie 2024)

În vederea selectării cadrelor didactice care vor fi implicate în cadrul proiectului, vom organiza un apel de candidatură. Participarea se va realiza pe baza unei scrisori de intenție. Ne vom adresa atât cadrelor didactice cu care am colaborat până în prezent în cadrul programului LA PAS (aproximativ 50 de cadre didactice), cât și cadrelor didactice cu care nu am mai colaborat până acum. Apelul va fi făcut public, îl vom promova prin mijloace de comunicare proprii și cu sprijinul partenerilor locali. 

Apelul și regulamentul pot fi consultate aici .

  • Organizarea sesiunii de formare și mentorat pentru cadrele didactice (martie-iunie 2024)

Sesiunea de formare este una din activitățile principale ale proiectului.

Un element de noutate pe care dorim să îl pilotăm în cadrul acestei ediții de formare, este de a implica în construirea procesului de formare, alături de expertul educațional, și alte 2 cadre didactice cu experiență în programe anterioare. Acestea vor asigura suport metodologic pentru organizarea sesiunilor de formare și în etapa de elaborare a instrumentelor educaționale. 

Valorificăm experiența edițiilor anterioare din cadrul programului LA PAS, propunând totodată o serie de elemente noi, pe baza evaluărilor pe care le-am realizat în decembrie 2023.

  • Implementarea proiectelor educaționale (aprilie-iunie 2024)

Cele 8 cadre didactice vor asigura implementarea proiectului pe tema impactului industriei vestimentare. În activitățile educaționale vor integra și vizitarea instalației/lucrării artistice elaborate în cadrul proiectului, valorificând potențialul creator ce îl poate avea interacțiunea cu lucrarea artistică.

Pe perioada implementării proiectului educațional, profesorii și elevii implicați vor avea în vedere și identificarea unei modalități artistice și creative de prezentare a activităților și rezultatelor obținute, în cadrul evenimentului final de networking, ce va fi organizat în cadrul proiectului.

  • Sintetizarea parcursului educațional și dezvoltarea de resurse educaționale (iulie-august 2024)

Această activitate se va realiza după finalizarea proiectelor educaționale și va permite o analiză a procesului de formare și implementare. Este o activitate care va permite realizarea unui material cu recomandări privind posibilități viitoare de multiplicare, revizuirea Fișelor educaționale.

    Ghidul educațional poate fi citit AICI.

În cadrul acestei activități, vom realiza și o actualizare cu informații a Hărții LA PAS, resursă pe care asociația CRIES a început să o dezvolte în urma implementării programului LA PAS: educație pentru schimbare, dar care nu fost încă lansată public.

  • Organizarea evenimentului de networking pentru valorificarea rezultatelor proiectului (septembrie-octombrie 2024)

Această activitate va avea rolul de a întări networkingul și colaborarea între școli, artistici, organizații din domeniul dezvoltării durabile, companii locale.

Cadrele didactice și elevii vor prezenta într-o manieră creativă rezultatele proiectelor în care au fost implicați (ex: prezentare de modă sustenabilă, expoziție foto, etc.), facilitând totodată și organizarea unor ateliere demonstrative care să ofere inspirație participanților.

Principalele rezultate pe care le vizăm

  • Dezvoltarea unei instalații artistice care să stimuleze reflecția în rândul tinerilor cu privire la impactul social și de mediu al industriei vestimentare;
  • Dezvoltarea unui program de formare adresat cadrelor didactice interesate de implementarea de proiecte în domeniul dezvoltării durabile;
  • Organizarea unei sesiuni de formare și a unui program de mentorat, adresat cadrelor didactice;
  • Dezvoltarea comunității de învățare și facilitarea schimbului de experiență;
  • Dezvoltarea de resurse educaționale, elaborate și validate pe baza pilotării unor proiecte educaționale în domeniul dezvoltării durabile;
  • Implementarea în Timișoara a 8 proiecte educaționale pe tema impactului de mediul și social al industriei vestimentare;
  • 160 elevi implicați în activitățile educaționale, organizate în cadrul proiectului;
  • 1 eveniment de networking în vederea prezentării principalelor rezultate ale proiectului.